Hvor mange apper har du lastet ned i sommer? Eller hvor mange digitale abonnementer har du startet? Hvordan har digitale verktøy påvirket din sommer?

Det er ikke lenge siden ferietid betød å vær helt borte fra skjermer og datasystemer. På ferie i Spania på 90 tallet var vi strålende fornøyde med å lese gårsdagens VG på stranda, og jeg husker første gang jeg hadde med meg min Nokia 9110 for å være på nett. Folk syntes jeg var tussete, og det syntes jeg i grunn sjøl også da jeg kom hjem til mobilregninga mi.

Våre digitale vaner har endret seg dramatisk, og med teleoperatørenes grep for å fjerne roaming kostnadene er den siste sperra borte – vi kan være på 24/7 – hvis vi vil… Det er fortsatt noen som velger å legge mobilen nederst i sekken og legger i vei for å søke autentiske (analoge) opplevelser, men de aller fleste av oss har snuten nede i en smarttelefon – hver dag.

Selv har jeg nå i sommer sloss med Snapchat – for meg det minst intuitive stykke programvare jeg har vært borti på lenge. Når jeg vet at det er 2,2 millioner Snap-brukere i Norge så lurer jeg på om jeg er den eneste som synes det er et drittsystem å bruke – og i tillegg forsvinner alle de morsomme meldingene etter 10 sekunder. Hæ- seriøst?

Alle brukerinstinktene mine får juling her – jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal bruke programmet, jeg får ikke til å bruke det skikkelig, alle andre bruker det så jeg føler meg teit, det finnes nye versjoner og tilleggsprogrammer i fleng som presser på – og barna mine bruker det så jeg må henge med for i det hele tatt å få se videosnutter av barnebarna.

For det er det vi egentlig snakker om – jeg tvinges videre for å være med på samhandling med den flokken jeg ønsker å tilhøre. Det startet med SMS, videre med MMS, så ble det Facebook, videre til Whats App og nå Snapchat. Nå diskuteres det om vi bør starte med Melon

Samantha Melon (Og med bildet av Samantha fra AppStore på netthinnen kan jeg jo ikke la være?) Mens jeg skriver denne bloggen så er det sikkert lansert to nye apper som jeg må skjønne meg på for å få snakket med barnebarna… Og Snapy Face har hengt seg opp så jeg kommer ikke videre og må omstarte telefonen.

Ser vi på antallet systemer og apper vi skal forholde oss til – på jobb, privat, i sosiale sammenhenger, i dagliglivet og ikke minst – the Internet of things – alle med kontinuerlige oppgraderingssykluser – så er det lett for en bruker å kjenne prestasjonspresset. La oss kalle det digital frustrasjon – en tilstand som vi alle havner i fra tid til annen. Hvor mange ganger har jeg ikke opplevd at Facebook har endret noe og jeg sitter der og klør meg i hue for å finne ut av hva som har skjedd.

OG SÅ ER DET SÅ UNØDVENDIG!!!

Det finnes SÅ mange muligheter for å legge inn en liten tutorial-snutt; hva er endret og hva er nytt – slik at jeg kunne spille den av hvis jeg ville. Og enda bedre hadde det vært hvis tutorialen kunne skjønne mine inntastinger og ledet meg steg for steg. Dette er verktøy som finnes – og som MÅ brukes. Jeg innrømmer at jeg har selv innført nye versjoner av systemer hos kunder – med de samme frustrasjonene som resultat. Men jeg angrer – dypt og inderlig – og har lovet meg selv; aldri mer!

Som avslutning vil jeg vise dere en fyr vi traff i sommer – det er det neste vi må forholde oss til – en liten fyr som aper etter hva vi foretar oss og som må instrueres på helt nye måter.