Multitasking er ut – nå er det MNDFL som gjelder

Som et lite firma har vi valgt å jobbe i nettverk med andre små virksomheter for å få en «competing edge». Vår kompetanse i bytte mot deres – maksimal fleksibilitet og mulighet for raskt å møte nye behov i markedet. Og det er skikkelig lett å samarbeide:

«Det ligger på Jira, jeg har opprettet en workspace på Slack, del en Dropbox mappe med meg, en Pulsegroup på Monday har beskrevet alle oppgavene, post på denne WhatsApp gruppen, du får en bruker på PartnerEdge, på Fiken, Asana, Trello, ZenDesk, på Bitrix, på…..»

There’s a catch with everything – i løpet av en vanlig arbeidsdag har jeg logget meg på fire ulike forretningssystemer, tre ulike fildelingstjenere og jeg har samarbeidet med mine nettverkspartnere på fem ulike samhandlingsplattformer.

Digital multitasking

Jeg har 8 ulike mailadresser, administrerer 5 nettsteder og tre Mailchimpkontoer.

Det suser inn mail fra et ukjent antall organisasjoner hvor jeg har lagt inn min epostadresse i bytte mot informasjon, programvare eller andre tjenester. Og når et system ikke svarer umiddelbart så rekker jeg en tur innom vg.no, mailen eller Facebook på mobilen.

Så hvordan i huleste skal jeg klare å jobbe effektivt i denne jungelen av digitale muligheter? Paradoksalt nok medfører tilgjengeligheten på relevante systemer og devicer at effektiviteten går ned, og det skyldes et gammelt begrep fra Produksjonsteorien; omstillingstid.

Hjernen er stjernen

Kaja Nordengen har i boka «Hjernen er stjernen» beskrevet utfordringene ved multitasking – hjernen trenger tid til å skifte fokus mellom de prosessene som pågår – nettopp omstillingstid.

Og når jeg leser to mailer raskt etter hverandre og swapper mellom to samhandlingsplattformer er det ikke bare hjernens omstillingstid som utfordres, men det er to systemmetodikker, et antall ulike rutiner, ulike brukergrensesnitt og kanskje til og med noen pålogginger som skal håndteres brain-wise før jeg kommer så langt som til innhold og utførelse av en oppgave.

Det er naivt å tro at vi kan jobbe på samme måte som vi har gjort før i en helt ny teknologisk hverdag. Vår hjerne-automatikk styres fortsatt 70% av den delen som kalles Reptilhjernen – så da er det vel på høy tid å styre bevisstheten på andre måter?  Til tross for mine oppdagelser må jeg innrømme at mye av mine handlinger fortsatt er på «dinosaurnivå» – but I’m working on it!!

MNDFL = Oppmerksomhet

Suksessfaktorene er fokus og konsentrasjon. Å etablere og opprettholde en sammenhengende og uforstyrret mental aktivitet inntil et resultat foreligger. Det krever teknikker som kan fendre distraksjoner og styre fokus – vi snakker om å ta kontroll over det lille mikrosekundet mellom oppdagelse og aksjon. Vi bruker teknikker fra Mindfulness for å ta styring. I stedet for å bare reagere med automatikk – legg inn oppmerksomhet og refleksjon før aksjon. Du vil bli forbauset over hvor mye adferd som kan styres med dette enkle grepet. Og hvor mye mer effektiv du vil bli – til tross for at du har lagt multitasking på hylla.

Du vil som meg også kjenne hvor vanskelig det er å gjennomføre i praksis – så her kreves det trening. Hvis du fortsatt er i tvil kan du jo forske litt på Wisdom 2.0 – konferansen for de som vil ha litt mer ut av «The digital age»